Varslingssystem

Skeidar Varslingssystem

Etterlevelse av lovbestemte regler og interne retningslinjer, samt prinsippene nedfelt i vår Code of Conduct og Code of Conduct for Business Partners, har høyeste prioritet i Skeidar. Vår virksomhets suksess bygger på integritet og etterlevelse av regler og retningslinjer.
 
For å møte disse standardene er det viktig å avdekke og rette mulige kritikkverdige forhold som kan forekomme i virksomheten og hos leverandører. Vår Compliance-avdeling har derfor etablert et uavhengig, upartisk og konfidensielt varslingsystem for virksomheten.
 
• Varsling – En frivillig rapportering om kritikkverdige forhold i selskapet eller hos leverandører, med sikte på videre handling fra virksomhetens side.
 
• Varsler - Enhver ansatt (eller gruppe av ansatte) i Skeidar eller medlemmer av allmennheten, inkludert leverandører, entreprenører eller kunder, som varsler om kritikkverdige forhold i selskapet eller hos leverandører.
 
En sentral del av vårt varslingssystem er prinsippet om rettferdig behandling av varsler. Systemet garanterer også maksimal beskyttelse for varslerne, de involverte personene og de ansatte som bidrar til undersøkelsen av varselet.
Enhver kan rapportere en varslingssak om ethvert urettmessig forhold de måtte observere eller oppleve, for eksempel:
  • Svindel;
  • Misbruk av makt;
  • Interessekonflikt;
  • Misbruk av selskapets eiendom;
  • Bestikkelser;
  • Tyveri eller underslag;
  • Manglende overholdelse av regler og retningslinjer
 
Liten over er ikke uttømmende og omfatter enhver handling eller unnlatelse som, hvis bevist, vil utgjøre et brudd på Skeidar retningslinjer, Code of Conduct og Code of Conduct for Business Partners, eller enhver ulovlig handling i henhold til gjeldende lovgivning.
 
Dette inkluderer også muligheter for anonym rapportering og kommunikasjon. Vi forsikrer om at vi ikke vil iverksette tiltak for å identifisere anonyme varslere som ikke misbruker vårt varslingssystem. Gjengjeldelse mot varslere og alle som bidrar til undersøkelser i Skeidar vil ikke bli tolerert. Alle  undersøkelser vil bli gjennomført med høyeste grad av konfidensialitet, og informasjonen vil behandles i en rettferdig, rask og beskyttet prosess.
 
Hvordan behandler vi et varsel?
 
Compliance-avdelingen undersøker grundig hvert varsel om mulige kritikkverdige forhold i Skeidar og følger den systematisk opp. Først vil varslere få en bekreftelse på at rapporten er mottatt. Etterpå vurderer Compliance-avdelingen varslet. Dette inkluderer å samle fakta, spesielt fra varslere. Bare hvis denne innledende vurderingen viser grunnlag for mistanke om brudd, vil det startes en undersøkelse. Deretter vil resultatene av undersøkelsen bli vurdert av Compliance-avdelingen, og det vil bli anbefalt passende tiltak. Informasjon om status* og utfallet av undersøkelsen vil bli gitt uten unødvendig forsinkelse.
 
Potensielle brudd på Code of Conduct for Business Partners hos leverandører, inkludert alvorlige risikoer og brudd knyttet til menneskerettigheter og miljøet av direkte og indirekte leverandører, kan også rapporteres til Compliance-avdelingen - samt rapporter som krever umiddelbare tiltak. Compliance-avdelingen vil informere de ansvarlige avdelingene, som vil behandle saken i henhold til dette. Dette inkluderer spesielt å iverksette nødvendige tiltak for å minimere eller avslutte brudd og/eller risikoer.
*  Behandlingstiden varierer avhengig av sakens art.
 
Hvordan lager jeg en rapport til vårt varslersystem?
 
Hvordan lager jeg en rapport?
Det er viktig å forsikre seg om at informasjonen som fremgår av en rapport sendt til etterlevelsesavdelingen er så konkret som mulig, slik at den kan behandles og etterforskes på en passende måte.
 
Det er nyttig hvis rapporten dekker følgende fem spørsmål: Hvem? Hva? Når? Hvordan? Hvor?
 
Varslere bes sørge for at beskrivelsene i en rapport kan forstås lett av personer som ikke er spesialister på området. Det vil være til hjelp hvis varslere er tilgjengelige for å svare på ytterligere spørsmål.
 
Varslingssystemet tilbyr ulike kanaler for å rapportere mulige kritikkverdige forhold eller brudd på Code of Conduct for Business Partners av leverandører i vår leverandørkjede, som tillater en rask gjennomgang og reaksjon fra selskapet om nødvendig.
 
E-postadresse for varsling -
Compliance-avdelingen i Skeidar kan kontaktes via e-post: whistleblowing@skeidar.no
Ved brudd på regler om databeskyttelse, vennligst rapporter bruddene til Data-Breach-Hotline (+47 48110111) hos Skeidar.
Postadresse:
Skeidar
Head of Compliance
Compliance Dept.
P.O Box 337494
Dubai
United Arab Emirates
 
For spørsmål eller forslag til forbedringer -
Spørsmål eller forslag til forbedringer av varslingssystemet kan også rettes til Compliance-avdelingen: compliance@skeidar.no
For produkter / tjenesterelaterte klager -
Hvis det er problemer eller klager angående produkter og/eller tjenester levert av Skeidar, vennligst kontakt complaints@skeidar.no